مجله کافی تایم

خواص و مضرات قهوه از نظر علمی

خواص و مضرات قهوه

کافی تایم :: درباره فواید و ضررهای قهوه نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای قهوه را نوشیدنی مضر می دانند ولی عده ای دیگر آن را هدیه ای از بهشت برای جوانی می پندارند. همیشه خواص و ضرر این نوشیدنی محبوب محل بحث بوده است.

شاید این تفاوت آرا در موافقان و مخالفان نوشیدن قهوه به عدم شناخت درست از این نوشیدنی محبوب و منابع اطلاعاتی غیر مطمئن برمی گردد و اینکه باید به خوبی دانست که مصرف قهوه برای مردان و زنان ، در ساعات مختلف روز ، برای بیماران مختلف و … آثار متفاوتی دارد.

در این بخش از مجله “کافی تایم” به مرور مضرات و خواص قهوه می پردازیم.

فواید قهوه

پیش از هر چیز باید دانست که دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد بهتر است شکر به قهوه اضافه نشود یا به مقدار کمی به آن اضافه شود، زیرا جذب آنتی اکسیدان‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

بالا بودن سطح آنتی اکسیدان در قهوه به بالا رفتن سطح ایمنی بدن کمک زیادی می کند.

اين آنتي اكسيدان ها با عوامل مخرب بدن نظير راديكال هاي آزاد مقابله كرده و موجب افزايش ايمني بدن در مقابل آسيب هاي ناشي از آنها مي شود.

در دوران کرونا بالا بردن سطح ایمنی بدن به یک دغدغه تبدیل شده ، یکی از بهترین راهها برای این مورد نوشیدن منظم قهوه است.

ما در مطلبی با عنوان “آموزش درست کردن قهوه اسپرسو” به شما آموزش دادیم که چطور در خانه یک قهوه خوش طعم درست کنید.

حالا با همین شیوه و پس از افزودن قهوه به فیلتر موکاپات، پیشنهاد می کنیم روی آن کمی دارچین آسیاب شده بریزید و یک اسپرسو با طعم دارچین داشته باشید. دارچین نیز سهم بزرگی در بالا بردن سطح ایمنی بدن دارد.

برای پی بردن به اهمیت وجود آنتی اکسیدان ها در قهوه این بخش از یک مطب در ویکی پدیا را بخوانید:

“فعالیت برخی از رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به ایجاد انواع دژنراسیون، سرطان، دیابت، نارسایی قلب، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف دستگاه ایمنی بدن می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بازسازی سلول‌های تخریب شده شناخته می‌شوند. چرا که موجب افزایش کارایی دستگاه ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها می‌گردند.”

یک متخصص تغذیه در مورد فواید نوشیدن قهوه گفت: كافئين محرك اعصاب مركزي انسان محسوب مي شود، از اين رو ثابت شده است كه يك فنجان قهوه داغ به بالا بردن هوش و حواس كمك مي كند و نيروي تازه اي به فرد مي بخشد.

وي افزود: مصرف مناسب و به اندازه كافئين موجود در قهوه، موجب بالا رفتن تمركز و بهبود هوشياري ذهني بدن مي شود.

از اين رو يكي از مهمترين خواص قهوه به شمار مي آيد و به همين دليل دانش آموزان و دانشجويان بيشتر تمايل به خوردن اين نوشيدني دارند.

نوشیدن قهوه

مصرف يك فنجان قهوه در اول صبح مي‌تواند به حركات روده‌اي كمك كند.

خاصيت ضديبوست قهوه موجب آزادشدن هورمون «گاسترين» مي‌شود. اين هورمون توسط معده ترشح مي‌شود و فعاليت روده‌ي بزرگ را افزايش مي‌دهد.

قهوه غنی از مواد غذایی ارزشمند متعددی است که به صورت طبیعی در دانه‎های قهوه پیدا می‎شوند.

یک فنجان قهوه معمولی (240 میلی‎ گرم) حاوی مواد زیر است:
*ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11 درصد ارزش روزانه
*ویتامین B5: (پانتوتنیک اسید): 6 درصد ارزش روزانه
*ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد ارزش روزانه
*ویتامین B3 (نیاسین): 2 درصد ارزش روزانه
*ویتامین B9 (فولات): 1 درصد ارزش روزانه
*منگنز: 3 درصد ارزش روزانه
*پتاسیم: 3 درصد ارزش روزانه
*منیزیم: 2 درصد ارزش روزانه
*فسفر: 1 درصد ارزش روزانه

علاوه بر موارد گفته شده قهوه خواص مهم دیگری نیز دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد

قهوه حاوي منيزيم و پتاسيم است كه اين مواد معدني در تنظيم سطح قند خون، استفاده صحيح بدن از انسولين و كاهش ولع مصرف شيريني و تنقلات تاثير مثبتي دارند.

افزايش سطح كافئين در خون خطر ابتلا به بيماري هاي اعصاب نظير آلزايمر را كاهش مي دهد و همچنين موجب كاهش زوال عقل مي شود.

افرادی که قهوه مصرف می‎کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های کبد قرار دارند.

کبد به مقدار بیش از حد جذب الکل و فروکتوز، حساس است.

مرحله نهایی آسیب به کبد سیروز نام دارد و در نتیجه آن اکثر بخش‎های کبد به یک بافت اسکار تبدیل می‎شوند.

افرادی که قهوه می‎نوشند احتمال بروز سیروز را تا 84 درصد کم می‎کنند و بیشترین مقاومت را نسبت به ابتلا به سیروز نشان می‎دهند.

همچنین افرادی که قهوه مصرف می‎کنند تا 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان کبد قرار دارند.

حتما دوست دارید درباره تاثیر قهوه بر لاغری و تناسب اندام هم بدانید.

قهوه راهکاری بسیار کاربردی برای مبارزه با چاقی است.

کافئین قهوه در طولانی مدت باعث می‌شود متابولیسم بدن افزایش پیدا کند و در نتیجه جلوی اضافه وزن گرفته شده و منجر به کاهش وزن می‌شود.

همچنین مصرف قهوه در کسانی که ورزش میکنند موجب چربی سوزی میشود.

كمك به شفافيت پوست، بهبود رنگ مو، از بين بردن پف زير چشم، تقويت اعصاب بويايي و تقويت چشم از ديگر خواص مصرف قهوه است.

قهوه چگونه باعث افزایش چربی سوزی می‌شود؟

چربی سوزی با قهوه

مصرف قهوه قبل از ورزش می‌تواند باعث شود سلول‌های چربی به عنوان منبع انرژی به جای گلیکوژن استفاده شود.

کافئین موجود در قهوه سیستم عصبی را تحریک می کند و سیگانال هایی را مستقیم به سلول های چربی انتقال میدهد.

اینکار با افزایش سطح هورمون اپی نفرین انجام می شود. اپی نفرین نیز آزاد شدن چربی برای انرژی بدن را هدایت می کند.

البته این فرایند زمانی به کاهش چربی کمک می کند که یا در حال ورزش یا فعالیت باشید و یا رژیم غذایی مناسب کاهش چربی داشته باشید.

برای ورزشکاران ، بهترین زمان برای مصرف قهوه برای چربی سوزی یکساعت قبل از ورزش است.

مضرات مصرف قهوه

قبل از اینکه درباره ضررهای نوشیدن قهوه بگوییم باید به این نکته توجه داشت که زیاده روی در هر چیزی قطعا ضررهایی را با خود به همراه خواهد داشت. پس در هر زمینه ای باید تعادل را رعایت کنیم و نوشیدن قهوه نیز از این امر مستثنا نیست.

در ابتدا باید دانست که اگر چه قهوه باعث آرامش و رفع خستگی می شود اما مصرف بيش ‌از حدِ كافئين مي‌تواند موجب اضطراب و عصبانيت شود.

براساس فهرست راهنمای تشخيصی و آماري اختلالات رواني كه انجمن روان‌پزشكي آمريكا آن را منتشر كرده است، اضطراب ناشي از كافئين يكي از 4 سندروم مرتبط با مصرف كافئين است.

مصرف زياد (مقدار 1000 ميلي‌گرم يا بيشتر) كافئين در روز مي‌تواند موجب بروز عصبانيت، اضطراب يا علائم مشابه در بيشتر افراد شود. پس در مصرف قهوه زیاده روی نکنید!

در افرادي كه به كافئين حساسند، مصرف کم كافئين نیز مي‌تواند موجب بروز اين علائم شود و در بازه‌ زمانی كوتاه مي‌تواند موجب افزايش سطح استرس و افزايش ضربان قلب شود.

قهوه فشار خون را بالا مي برد حتي اگر اين افزايش خيلي جزئي هم باشد، كساني كه دچار پرفشاري خون هستند در برابر اين تاثير قهوه آسيب پذيرترند.

افراط در مصرف و مقدار بالای كافئين ، ممكن است تا حد چشمگيري سيستم عصبي مركزي را تحريك كند و همچنین تاثيرات منفي در به خواب رفتن و كيفيت خواب داشته باشد.

هر فردي بايد متناسب با شرايط خواب خود ساعت نوشيدن قهوه را تنظيم كند اما به طور كلي توصيه مي شود 4 تا 6 ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشيده نشود.

نوشيدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانين، جذب آهن را كم مي كند. افراد مبتلا به كم خوني بايد قهوه را مانند چاي يك ساعت قبل يا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

رابطه قهوه و دوران بارداری 

گرچه هنوز دلایل روشنی در رابطه با آسیب قهوه به جنین تایید نشده است، اما توصیه می‌شود درمدت بارداری نوشیدن قهوه به ۱ تا ۲ فنجان در روز کاهش یابد.

همچنین خانم‌هایی که سقط‌ های مکرر داشته و یا برای بارداری مشکلاتی دارند باید قهوه را به طور کامل کنار بگذارند.

در پایان این مطلب باید یادآور شد که انتخاب نوع و کیفیت قهوه در موارد گفته شده تاثیر بسزایی دارد.

توصیه اول این است که از قهوه تازه و با کیفیت استفاده کنید و تا حد امکان از نوشیدن قهوه فوری یا برندهای متفرقه قهوه خودداری کنید

و مهمتر از همه اینکه قهوه مورد نیاز خود را از فروشندگان معتبر تهیه نمایید تا از آنچه که می خرید و مصرف می کنید اطمینان داشته باشید!

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها