مجله کافی تایم

قهوه سبز و خواص آن

قهوه سبز

اهمیتی که امروزه افراد برای کاهش وزن قائل هستند، پیگیری برای پیدا کردن راحت‌ترین، سریع‌ترین و پربازده‌ترین راه برای لاغری را رواج دو چندان داده است.

با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، تبلیغات و بزرگنمایی‌های گسترده‌ای پیرامون معرفی داروها و مکمل‌های مؤثر در کاهش وزن ( که قهوه سبز نیز از جمله آنها است) صورت پذیرفته که برخی از آنها عاری از حقیقت بوده و بعضا گمراه کننده هستند.

ما در در این مقاله از مجله کافی تایم قصد داریم به بررسی خواص و مضرات قهوه سبز بپردازیم.

قهوه سبزچیست؟

همانطور که احتمالاً می‌دانید، میوه درخت قهوه دارای دانه‌هایی است که در طی فرآوری در نهایت به همان دانه‌های قهوه‌ای که ما از دیرباز آن‌ها را به عنوان دانه قهوه می‌شناسیم، تبدیل می‌شوند. یکی از فرآیندهایی که روی دانه‌های قهوه صورت می‌پذیرد، برشته کردن یا رست قهوه است.

این عمل باعث تیره و قهوه‌ای شدن دانه‌های سبز قهوه می‌گردد. حال اگر این عمل یعنی برشته کردن یا رست دانه‌ها انجام نگیرد و دانه‌ها به همان شکل اولیه به فروش برسند، به دلیل رنگ سبز دانه‌ها اصطلاحاً به آن‌ها قهوه سبز می‌گویند.

گذشته از بحث کاهش وزن، ادعا می‌شود که قهوه سبز چه به صورت خوراکی و چه به صورت مکمل، می‌تواند به کاهش فشار خون، قند خون و حتی آلزایمر نیز کمک کند.

قهوه سبز و لاغری

قهوه لاغری

آیا قهوه سبز باعث کاهش وزن می‌شود؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بیشتر مراکز تخصصی تغذیه مصرف قهوه سبز را در جهت کاهش وزن توصیه کرده اند، اما هنوز تحقیقات در مورد اثرات لاغری قهوه سبز در مراکز تحقیقاتی ادامه دارد.

بر طبق این پژوهش ها، در دانه‌های قهوه علاوه برکافئین مادهٔ دیگری بنام کلروژنیک اسید وجود دارد که ادعا می‌شود علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، به کاهش وزن و افزایش متابولسیم نیز کمک می‌کند. این همان دلیلی است که ادعا می‌شود قهوه سبز می‌تواند به لاغری شما کمک کند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که «اسید کلوروژنیک» موجود در قهوه سبز تا 45 درصد به کاهش جذب چربی موجود در غذای مصرفی و تحریک متابولیسم کمک می‌کند. این ماده شیمیایی میزان متابولیسم پایه (BMR) را در بدن شما تا حد زیادی افزایش می‌دهد و موجب کاهش رها شدن بیش از حد گلوکز از کبد در خون می‌شود.

بدن ما به علت کمبود گلوکز شروع به سوزاندن ذخیره سلول‌های چربی در خون می‌کند تا گلوکز مورد نیازش را تامین کند.

بنابراین، دانه‌های خام قهوه سبز می‌توانند قابلیت سوخت چربی را بالا ببرند و کمک به کاهش اضافه وزن کنند. البته اسید کلروژنیک به حرارتی که هنگام عملیات برشته کاری (ر ست قهوه) دانه‌ها اعمال می‌شود حساس است و به همین دلیل میزان آن در قهوه معمولی پایین تر از  قهوه سبز است.

قهوه سبز و کبد چرب

به تازگی دانشمندان دانشگاه جان ‌هاپکینز آمریکا از قهوه‌ ‌سبز نوعی ماده به ‌دست آورده‌اند که باعث می‌شود در کمک به سوزاندن چربی‌های اشباع‌ شده در کبد و از ‌بین‌ بردن آنها مورد استفاده قرار گیرد.

محققان می گویند: این موارد همگی حاکی از ‌آن است که کافئین موجود در قهوه‌ سبز باعث بهبود بخشیدن به سلولهای بدن می شود و کمک خوبی در به حرکت انداختن سلول های ماهیچه‌یی بدن می کند و تأثیر بسزایی در کندکردن سلول های چربی در کبد دارند.

این محققان توصیه می‌کنند که قهوه‌ ‌سبز، پیش ‌از صبحانه مصرف شود تا برای پایین‌آوردن چربی بدن اثر کند و با این کار بتوان به بهبود متابولیسم بدن کمک کرد.

قهوه سبز

از دیگر ترکیبات قهوه (هم قهوه برشته شده و هم قهوه سبز) عبارت است از کافستول و کاوئول که به نظر می‌رسد باعث تحریک آنزیم‌های سم‌زدای کبد و محافظت از آن می‌شود. عصاره قهوه سبز یک سم زدای طبیعی است که کبد را از سموم، کلسترول بد، چربی های اضافی و سایر مواد مضر پاکسازی می کند.

با سم زدایی کبد، عملکرد آن بهبود پیدا کرده، متابولیسم بدن افزایش می یابد و سلامت کلی بدن تضمین می شود. اسید کلروژنیک همچنین از کبد ما در برابر مضرات رژیم‌های غذایی نامناسب محافظت می‌کند و برای درمان آسیب های کبدی از جمله سرطان کبد مفید است.

قهوه سبز و سلامت پوست و مو

قهوه دارای خواص ضد میکروبی است که از پوست در مقابل میکروب ها محافظت می کند. در واقع قهوه سبز مانند یک اسکراپ ملایم و گیاهی است و در نتیجه مالش خمیر آن بر روی صورت برای چند دقیقه تمام سلول های مرده پوست از بین می روند. نتایج یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که مواد موجود در قهوه نیز به تقویت پوست سالم کمک می کند.

قهوه سبز می تواند یک لایه بردار بسیار مفید برای پوست باشد و باعث می شود سلول های مرده پوست و رایدکال های آزاد از بین بروند. عصاره قهوه سبز را می توانید برای مشکلات پوستی مانند کورک ، آکنه استفاده کنید. آنتی اکسیدان ها، محرک ها و اسیدهای کلروژنیک موجود در قهوه می توانند آن را به عنوان یک اسکراب موثر در مبارزه با آکنه تبدیل کنند.

قهوه سبز

ریزش مو از دغدغه های اصلی افراد می باشد که می توان با قهوه سبز به راحتی ریزش مو را کنترل و درمان کنید.پس اگر می خواهید ریزش موی خود را درمان کنید استفاده از قهوه سبز بسیار موثر می باشد.

 پوست سر و مو به طور طبیعی اسیدی است. دانشمندان میزان اسیدیته یک ماده را با استفاده از مقیاس pH اندازه گیری می کنند. هرچه مقدار pH پایین تر باشد، یک ماده  اسیدی تر می شود. مقدار pH زیر 7.0 اسیدی تلقی می شود، در حالی که pH بالاتر از 7.0 اساسی یا قلیایی است.

الیاف مو یک pH  3.67 دارند، در حالی که پوست سر دارای PH 5.5  است. استفاده از محصولات مویی که مقدار pH بالاتری نسبت به مو دارند، منجر به افتادگی مو، آسیب می شوند. قهوه به طور طبیعی اسیدی است.

استفاده از قهوه روی موها می تواند یک روش عالی برای کمک به تعادل در pH موها و پوست سر باشد. سعی کنید موها را با قهوه سرد دم کرده یا مالیدن قهوه در پوست سر شستشو دهید. این کار همچنین می تواند به پاک کردن سلول های مرده پوست از پوست کف سر کمک کند.

قهوه سبز و دیابت

قهوه سبز از مواد غذایی عالی برای درمان دیابت نوع 2 به شمار می رود. خاصیت آنتی اکسیدانی قهوه سبز و سایر ترکیبات سالم موجود در آن به کاهش التهاب کمک می کند. عصاره قهوه سبز میزان قند خون و مقاومت نسبت به انسولین را کاهش داده و با کاهش تجمع چربی ها به کاهش وزن کمک می کند که هر دو برای کنترل و درمان دیابت ضروری می باشند.

تأثیر قهوه در کنترل قند خون به خاطر پولیفنول‌ها و اسید کلروژنتیک موجود در آن است. این ترکیبات روی هورمون‌های ترشح شده از لوله گوارش تأثیر گذاشته و جذب گلوکز (قند) را کاهش می‌دهند.

توجه داشته باشید با این‌همه برای تنظیم قند خون بدن، فقط نوشیدن قهوه سبز کافی نیست. در حال حاضر بهترین شیوه پیشگیری از دیابت که تمام متخصصان بر سر آن اتفاق نظر دارند داشتن فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم است.

قهوه سبز و سیستم ایمنی بدن

کارشناسان علوم تغذیه در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافتند که آنتي اكسيدان های موجود در قهوه سبز با عوامل مخرب بدن نظير راديكال هاي آزاد مقابله كرده و موجب افزايش ايمني بدن در مقابل آسيب هاي ناشي از آن ها مي شود.

قهوه سبز بسیار غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که آسیب دیدگی های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن ما را کم می کند و مراقب خوبی برای سلامت کلی بدن است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که دانه های سبز و خام قهوه حاوی اسید کلروژنیک ۱۰۰% خالص هستند که در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است.

قهوه سبز

قهوه سبز و فشار خون

کلسترول بد خون (لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL) از عوامل اصلی بروز اختلالات قلبی عروقی می باشد. مطالعات نشان می دهد مصرف منظم عصاره دانه های قهوه سبز سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد. به‌طور مثال در مطالعه‌ای که بر تعدادی از ژاپنی‌ها به مدت 4 تا 12 هفته انجام شد، به هر نفر روزانه 50 تا 140 میلی‌گرم عصاره قهوه سبز دادند و مشاهده کردند که میزان فشار خون سیستولیک به مقدار 5 تا 10 میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک 3 تا 7 میلی‌متر جیوه کاهش پیدا کرد.

شار خون بالا عامل ابتلا به برخی بیماری های خطرناک همچون سکته مغزی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه می باشد. تحقیقات نشان می دهد ماده قوی و بسیار فعال شبه آسپرین در دانه های قهوه وجود دارد که از تجمع پلاکت ها در عروق خونی و سخت شدن رگ ها جلوگیری کرده و به بهبود گردش خون در اندام های بدن کمک می کند.

عوارض ناشی از مصرف زیاد قهوه سبز

از آنجایی که هر چیزی در کنار خواص، معایبی نیز دارد. قهوه سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. عوارض مصرف بیش از حد قهوه سبز برای برخی از افراد شدیدتر از قهوه معمولی است، بخصوص افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید در نوشیدن افراطی آن تجدید نظر کنند. لذا گروه تخصصی کافی تایم توجه به نکات مهم ذیل را اکیدا توصیه می نماید:

  • مقدار کافئین موجود در قهوه سبز می‌تواند در افرادی که خونریزی داخلی دارند، وضعیت خونریزی آن‌ها را بدتر کند. همچنین به دلیل تأثیر احتمالی کافئین قهوه سبز بر کاهش قند خون، این خطر در افراد دیابتی وجود دارد که در اثر مصرف آن دچار هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) شوند.
  • مصرف مقادیر زیاد کافئین همچنین، دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث بروز اسهال شود. کافئین زیاد موجود در قهوه سبز در افزایش فشار چشم نیز تأثیر دارد، بنابر این توصیه می شود افراد تجت درمان در نوشیدن قهوه سبز به این نکات توجه کنند.
  • به همان دلیلی که کافئین موجود در قهوه سبز می‌توانست موجب بروز اسهال گردد؛ مصرف این مادهٔ غذایی در افراد دچار IBS توصیه نمی‌شود، چرا که مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آورد.
  • به‌دلیل نقش کافئین در افزایش دفع کلسیم، پیشنهاد می‌شود افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند؛ روزانه بیشتر از 300 میلی‌گرم کافئین معادل 2 تا 3 فنجان قهوه را مصرف نکنند. در غیر این صورت احتمال پیشرفت پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

همهٔ راهکارها و مکمل‌های موجود برای کاهش وزن زمانی تأثیر بیشتر و پایداری دارند که در کنار یک رژیم غذایی کم‌کالری و فعالیت بدنی مداوم مورد استفاده قرار گیرند. در این راستا مصرف قهوه سبز گرینو (Greeno) کافی تایم با میزان کافئین کنترل شده به عنوان یک انتخاب مناسب به شما توصیه می شود تا به همراه یک رژیم  غذایی مناسب و همچنین فعالیت بدنی مداوم به وزن ایده آل و سلامت پایدار دست یابید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments