مجله کافی تایم

قهوه من کدام است؟

قهوه مناسب

جدای از افرادی که سالها ست که قهوه می نوشند و می دانند چه طعمی واقعا برای آنها دلچسب است، بسیاری از افرادی که تازه شروع به نوشیدن قهوه کردند با این سوال رو به رو هستند که بر اساس شرایط من کدام قهوه بهترین است؟

بهترین قهوه برای کسانیکه میخواهند بیدار بمانند

بعضی‌ها می‌خواهند شب امتحان تا صبح بیدار بمانند. بعضی‌ها کنکوری هستند و بعضی‌ها هم شیفت شب هستند. اگر به هردلیلی می‌خواهید شب تا دیر وقت بیدار بمانید، باید قهوه پرکافئین بخورید. از بین انواع نوشیدنی قهوه (اسپرسو، فرانسه، ترک …) به نسبت حجم قهوه ایکه نوشیده میشود، پرکافئین ترین نوع قهوه، قهوه فرانسه است.

توجه داشته باشید که یک لیوان قهوه فرانسه 250 میلی لیترحجم دارد که میزان کافئین آن 100 میلی گرم است و این در حالی است که حجم یک شات اسپرسو فقط 25 میلی لیتر است که میزان کافئین آن 45  میلی گرم می باشد. بنایر این با خوردن یک لیوان قهوه فرانسه میزان بیشتری کافئین دریافت می کنید.

کافئین بالا سلول‌های خواب‌آلود مغز شما را بیدار می‌کند و جلوی خوابتان را می‌گیرد. البته نوع دان قهوه در میزان کافئین قهوه بسیار موثر است. به‌طور کلی دو نوع دانه قهوه وجود دارد: عربیکا و روبوستا. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع قهوه به مقاله گیاه قهوه را بیشتر بشناسید”، مراجعه کنید.

caffeine content

دانه قهوه عربیکا کم‌کافئین است و روبوستا پرکافئین است. پس اگر خواستید یک قهوه پرکافئین تهیه کنید، باید درصد روبوستای آن زیاد باشد. پس اگر می خواهید خواب آلوده نباشید و انرژی کافی برای ادامه فعالیتتان داشته باشید قهوه ترکیبی %70 – %30 روبوستا – عربیکا گرینه قابل توجهی است. البته علاوه بر کافئین بالا، عطر و طعم مناسب از ویژگی های جدایی ناپذیر یک قهوه خوب است و این نکته ایست که در قهوه ترکیبی میلانو کافی تایم به آن بخوبی توجه شده است.

بهترین قهوه برای ورزشکاران کدام است؟

قهوه، پرمصرف ترین داروی ورزشی در اروپا و آمریکا است و مدت زیادی است که ورزشکار با این هدف که قهوه عملکردشان را بهتر کند از آن استفاده می‌کنند. قهوه به آسانی جذب بدن شده و بعد از تقریبا ۶۰ دقیقه، مقادیر خونی کافئین دار افزایش یافته و به اوج خود می‌رسد.

قهوه به دو صورت برای ورزشکاران کمک می‌کند: اول، انرژی شما برای ورزش کردن را بیشتر کند و دوم اینکه، خستگی تمرین را از بین می‌برد.

قهوه ورزشکاران

معمولاً در شروع تمرینات ما بی‌حال هستیم. اما همین که گرم شویم، دیگر مشکلی نیست. کافئین قهوه قبل از تمرین، باعث می‌شود شما با شادابی و انرژی بیشتر شروع کنید. بعد از تمرین نیز معمولاً خسته می‌شویم و قهوه می‌تواند خستگی عضلات را کمتر کند.

قبل از تمرین قهوه بخوریم یا بعد از تمرین؟

خوردن کافئین یک ساعت پیش از شروع فعالیت ورزشی، غلظت پلاسما را زیاد و عملکرد را بهبود داده که روشی عالی برای استخراج انرژی بیشتر از ذخایر چربی بدن در طول فعالیت فیزیکی است.

کافئین موجود در قهوه با به تاخیر انداختن شروع خستگی ماهیچه ها، به بدن کمک می‌کند تا از ذخایر چربی به عنوان انرژی مصرفی خود استفاده کند. همچنین امکان ذخیره سازی کربوهیدرات ها فراهم شده و بدین ترتیب می‌توان برای مدت طولانی تری ورزش کرد و میزان عملکرد بدن را افزایش داد.

در آن دسته از فعالیت های ورزشی که هوازی بوده و بدن اکسیژن زیادی مصرف می‌کند، نوشیدن قهوه زمان خستگی را ۱۰ تا ۲۰ درصد توسعه می‌دهد در واقع کافئین باعث کاهش میزان خستگی شده، بنابراین فرد با مصرف کافئین ، فعالیت ورزشی یاد شده را آسان تر انجام می‌دهد.

قهوه ورزشکاران

نوشیدن قهوه قبل از فعالیت ورزشی موجب بهتر شدن همه‌ی شاخص های عملکرد شناختی ( توجه، مهارت های روانی حرکتی، تمرکز و ..) شده و این آثار با خوردن ۲ الی ۱۳ میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ظاهر می‌شود. البته به یاد داشته باشید که مصرف زیاد از حد قهوه به هنگام ورزش باعث کمتر شدن خون رسانی به ماهیچه های قلب شده و کارایی ورزشکار را پایین می آورد. به طور کلی می‌توان گفت مقدار کافئین مصرفی مورد نیاز قبل از یک فعالیت ورزشی حدود ۴٫۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است این مقدار در مورد یک زن ۶۸ کیلوگرمی ، ۳۰۰ میلی گرم کافئین است.

توجه داشته باشید به همان میزان که مصرف کافئین قبل از ورزش مفید است ، بعد از ورزش مضرات خاص خود را دارد. در واقع بعد از تمرین بدن نیازمند یک وعده غذایی کامل است تا در روند بهبود و بازیابی قوای از دست رفته از آن کمک بگیرد، نه کافئین. زیرا این ماده از افزایش فرایند تولید پروتئین جلوگیری می‌کند و در واقع مخل عضله سازی است.

بهترین قهوه برای ورزش کاران، اسپرسو است چون کافئین اسپرسو خیلی سریع جذب بدن می‌شود. البته قهوه های تهیه شده برای ورزشکاران نظیرقهوه ویژه پاور فول PowerFul کافی تایم که با ترکیب 90% روبوستا و 10% عربیکا ، با رست مناسب تهیه شده است، به جهت نگاه کارشناسانه ای که در تهیه آن ها صرف شده می تواند جهت تهیه قهوه اسپرسو یا روش های دیگر تهیه قهوه توصیه گردد.

بهترین قهوه برای پذیرایی از مهمان؟

منظور ما از مهمانی، یک مهمانی خانوادگی یا دوستانه چند نفره است. اگر تعداد دو سه نفر باشد، اسپرسو گزینه خوبی است اما اگر تعداد زیاد باشد، دیگر اسپرسو جوابگو نیست. هم دردسر دارد و هم زود سرد می‌شود. بهترین قهوه برای پذیرایی از مهمان، قهوه فرانسه است زیرا قهوه فرانسه (مخصوصاً اگر با قهوه ساز باشد) هم حجمش زیاد است و هم دیر سرد می‌شود.

قهوه

برخی افراد نگران آنند که خوردن قهوه سبب اختلال در سیستم خواب آنها می شود .اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، یکی از راههای زیر را امتحان کنید:

  • اگر اسپرسو می خورید، قهوه با درصد بالای عربیکا  (مثلاً 70% به بالا) انتخاب کنید. هرچه عربیکا بیشتر باشد، کافئینش کمتر است.
  • به جای اسپرسو، قهوه ترک یا فرانسه میل کنید. اما به مقدار کم. قهوه ترک و فرانسه به شرطی که یک فنجان کوچک یا متوسط باشد، کافئین کمتری از یک شات اسپرسو دارد.
  • قهوه کم کافئین بخورید. یک نوع قهوه وجود دارد که کافئین آن تا حد ممکن کم شده. روی پاکت این نوع قهوه ها معمولاً نوشته شده decaf یعنی بدون کافئین.
  • “قهوه ویژه لوکا (Lo’Ca) کافی تایم در گروه محصولات کم کافئین قرارداشته، با انتخاب مناسب ترین دانه ها و رست تخصصی، گزینه ای ایده آل برای علاقه مندان قهوه با کافئین پایین می باشد.

بهترین قهوه برای بچه‌ها، خانم‌های باردار و بیماران قلبی

قهوه به‌خودی خود، ضرری برای بچه‌ها ندارد. اما به دلیل معده حساس بچه‌ها، بهتر است همراه با شیر باشد. مثلاً برایشان لاته یا کاپوچینو درست کنید و یا  می‌شود یک شیر قهوه سالم و بدون افزودنی تهیه کرد. لازم است به این نکته توجه نماییم که کافئین برای دو دسته از افراد ضرر دارد: خانم‌های باردار و بیماران قلبی. بنابراین در خوردن چای، قهوه، نوشابه انرژی زا و سایر خوراکی‌های کافئین دار باید احتیاط کنند.

پزشکان برای این دسته از افراد توصیه می‌کنند روزی بیشتر از یک فنجان قهوه نخورند و البته بهتر است قهوه بدون کافئین مصرف کنند. یک نوع قهوه وجود دارد که کافئین آن تا حد ممکن کم شده. روی پاکت این نوع قهوه ها معمولاً نوشته شده decaf یعنی بدون کافئین. قهوه ویژه لوکا (Lo’Ca) کافی تایم در گروه محصولات کم کافئین قرارداشته، با انتخاب مناسب ترین دانه ها و رست تخصصی، گزینه ای ایده آل برای علاقه مندان قهوه با کافئین پایین می باشد.

چند نکته مهم:

  • اگر بعد از نوشیدن احساس درد دل داشتید، احتمالاً جزو کسانی هستید که دارای طبع سرد هستید. مزاج قهوه نیز سرد است و برای رفع سردی قهوه می‌توانید کمی دارچین یا هل به آن اضافه کنید.
  • برای افراد عادی و مخصوصاً برای یک روز کاری،ساعت 10 تا 12 صبح، و ساعت 2 تا 5 عصر برای نوشیدن قهوه بیشتر توصیه می شود.
  • مصرف قهوه قبل از ورزش برای افرادی که دچار بیماری عروق کرونر هستند و یا در ارتفاعات ورزش میکنند مناسب نیست.
  • خانم‌های باردار و بیماران قلبی روزی بیشتر از یک فنجان قهوه نخورند و البته بهتر است قهوه کم کافئین مصرف کنند.

 

 

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments